Śmiertelna dawka kofeiny.

 
Davis Cripe z Karoliny Południowej był zupełnie zdrowym 16-nastolatkiem. Dlaczego nagle zmarł?
 
Koroner stwierdził, że powodem śmierci była zbyt duża dawka kofeiny.
 
Davis wypił w zaledwie dwie godziny trzy napoje kofeinowe: latte z McDonalda, duże Mountain Dew oraz napój energetyczny.
 
Do jego śmierci doszło w kwietniu. Nastolatek zasłabł w szkole. Jak wynika z sekcji zwłok, przyczyną śmierci była katafiza wywołana kofeiną.
 
Chłopiec nie wiedział, że ma problem z arytmią serca.
Kofeina nie byłaby prawdopodobnie brana pod uwagę jako przyczyna śmierci nastolatka, gdyby nie informacje od świadków, co Davis pił przed śmiercią.
 
Nie chodzi również o to, by całkowicie wyeliminować kofeinę, ale o to, by podchodzić do niej ostrożnie, podobnie jak do alkoholu i papierosów.
 
Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP), ostrzegając młodzież przed spożywaniem napojów energetycznych zwraca uwagę, że ich składniki nie zostały przetestowane na dzieciach i nastolatkach, dlatego też nie ma gwarancji, że są dla nich bezpieczne.
 
Na pewno mają skutki uboczne, takie jak zmiany ciśnienia krwi i rytmu serca.
Zawartość kofeiny w większości napojów energetycznych odpowiada trzem filiżankom kawy, zawartość cukru- aż czternastu jego łyżeczkom.
 
Według danych statystycznych ze strony internetowej caffeineinformer.com, 16-latek z Karoliny Południowej mógł w ciągu niespełna dwóch godzin spożyć około 470 mg kofeiny. Latte z McDonalda zawiera ok 142 mg tej substancji na 570 ml, Mountain Dew- 90 mg, napój energetyczny- aż 240.
 
Według opinii, którą wydał w 2015 roku Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, spożycie kofeiny w ilości większej niż 400 mg może prowadzić do wzrostu częstości akcji serca, podwyższonego ciśnienia krwi, nieregularnego tętna, drgawek, nerwowości, bezsenności oraz ataków paniki.
 
Kofeina w ciągu zaledwie kilka minut stymuluje centralny układ nerwowy, zmniejszając senność oraz zwiększając czujność, jednak może również wywołać rozdrażnienie i niepokój oraz podnieść tętno. Potrzeba wielu godzin, aby „wywietrzała” z organizmu.
 
Z jednej strony kilka filiżanek kawy uważa się za całkowicie bezpieczne, z drugiej- dość ryzykowne jest spożycie zbyt wielu napojów z kofeiną w krótkim czasie.
 
Dla większości zdrowych dorosłych maksymalną, bezpieczną dawką kofeiny jest 400 mg dziennie, czyli- w przybliżeniu- cztery filiżanki kawy,
 
10 puszek kofeiny lub tylko dwa napoje energetyczne, chociaż w tym przypadku wiele zależy od zawartości tego składnika podanej na opakowaniu.
 
Młodzieży i kobietom w ciąży zaleca się mniejszą dawkę, zaś dla dzieci napoje kofeinowe są całkowicie niewskazane.
 
Jakie są objawy przedawkowania kofeiny?
 
Bół głowy
Drżenie mięśni
Bezsenność, problemy ze znem
Nerwowość, drażliwość, niepokój
Problemy z trawieniem
Przyspieszone tętno

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.